Vier verschillende generaties op het werk
dinsdag 27 augustus 2019Volgens onderzoek onder 4580 werknemers vindt 71% een werkplek met meerdere generaties een aanwinst voor een bedrijf. 76% vindt het prettig om met collega’s van verschillende leeftijden samen te werken. Welke generaties zijn er?
Babyboomers
Babyboomers hechten waarden aan financiële zekerheid en een vaste baan. Hierdoor zijn ze erg loyaal en blijven ze lang bij één werkgever werken. Deze generatie heeft verreweg de beste arbeidsvoorwaarden, zowel primair als secundair. Echter blijven babyboomers digital immigrants: zij hebben zich de digitale vaardigheden later aan moeten leren. Maar ze staan wel open voor nieuwe technologische ontwikkelingen.
Generatie X
De babyboomers worden opgevolgd door generatie X. Ze groeiden op in minder rooskleurige tijden dan hun voorgangers. En kregen al jong te maken met hoge jeugdwerkeloosheid. Een van de meest genoemde krachten van generatie X is dat zij met twee benen op de grond staan. Ze zijn nuchter, kunnen goed reflecteren en relativeren. Hierdoor kennen ze hun eigen sterke en zwakke punten. Ook kunnen ze goed omgaan met feedback. De down-to-earth mentaliteit en het reflectievermogen maakt deze generatie prettige leidinggevenden, die jongere collega’s goed kunnen coachen en ondersteunen.
Generatie Y en Z (Millenials)
Wat Millenials totaal anders maakt dan hun voorgangers, is dat ze zich geen leven zonder internet kunnen voorstellen. Ze zijn opgevoed door nuchtere generatie X-ouders. Die opvoedstijl nemen ze ook mee naar het werk. Ze willen zichzelf niet te lang vastleggen bij één werkgever omdat ze andere verwachtingen van mobiliteit hebben. Millennials willen continu nieuwe ervaringen opdoen. Ze ervaren vaak stress door hun eigen perfectionisme en angst om te falen. Hierdoor zijn ze gevoelig voor een burn-out.
Generaties verbinden
Hoe snel en digitaal generatie Y en Z ook zijn, óók zij willen graag leren van ervaren collega’s of managers. En oudere generaties geven aan dat ze het samenwerken met junioren erg leuk vinden omdat het hen fris houdt. Maar hoe maak je als organisatie kennisuitwisseling tussen jonge en oudere collega’s mogelijk?
1. Begin bij jezelf
Als manager is het belangrijk om eerst te kijken tot welke generatie jij behoort en met welke bril jij naar werknemers van andere generaties kijkt. Door te beginnen bij jezelf, krijg je een beter beeld van je eigen voorkeuren en talenten. Om zo te ontdekken waar een collega of werknemer jou in kan aanvullen.
2. Laat werknemers van elkaar leren
Werknemers leren graag van elkaar. Van samenwerken steken zij enorm veel op. Met duo’s kun je dit handen en voeten geven. Hierbij kun je denken aa een jongere en een oudere werknemer die samen de handen uit de mouwen steken in een project. De jongere werknemer kan bijvoorbeeld een IT-cursus geven aan de oudere werknemer.
3. Ontwikkel empathie
Er kan alleen verbinding op het werk zijn wanneer er voldoende begrip is voor elkaar. Daarom is het belangrijk om empathie te ontwikkelen bij jezelf en je personeel. Het doel hiervan is dat iedereen vaker door de ogen van de ander gaat kijken. Hiermee voorkom je onbegrip. Werknemers hebben zo minder snel onenigheid.
Empathie ontwikkelen hoeft niet moeilijk te zijn. Zo kunnen er ontmoetingen worden georganiseerd waarbij je meer uitwisselt dan feiten en meningen. Werknemers kunnen bijvoorbeeld ook de ruimte krijgen om te vertellen wat hen thuis en op het werk bezighoudt. Zo leert iedereen elkaar op een andere manier kennen.
4. Sta stil bij successen en fouten
In het bedrijfsleven behaal je successen nooit alleen. Je behaalt ze samen als een team van verschillende mensen. Dit laat zien dat je succes bereikt door samen te werken, vaak met werknemers van verschillende generaties. Door stil te staan bij deze successen benadruk je dat jullie er samen de schouders onder hebben gezet.
Ook is het belangrijk om aandacht te besteden aan fouten. Iedereen maakt fouten. Ze bieden de mogelijkheid om ervan te leren. Zeker wanneer je hier constructief mee omgaat, zodat werknemers open kunnen zijn over hun fouten. Zo kan iedereen er hun voordeel mee doen en het gebruiken als casestudies.
5. Zorg voor diverse teams
Als leidinggevende wil je het beste uit je werknemers halen. En dus ook uit alle talenten en voorkeuren die de verschillende generaties met zich meebrengen. Dit kun je bereiken door te zorgen voor diverse teams waarin generaties gemixt worden. Doe dit niet alleen bij het aannemen van personeel, maar ook bij het samenstellen van teams.
Op deze manier zorg je voor diversiteit wat allerlei voordelen met zich meebrengt. Zo geef je het innovatieve vermogen van je bedrijf een flinke impuls, omdat uiteenlopende manieren van denken zijn vertegenwoordigd. Van spontane ideeën van een jonge werknemer tot doorgetimmerde plannen van een oudere werknemer.
Naarmate de ontwikkelingen op de werkplek zich dus uitbreiden, biedt dit meer mogelijkheden voor innovatie, samenwerking en succes. We hebben tenslotte allemaal meer gemeen met elkaar dan we oorspronkelijk dachten. Als de medewerkers van verschillende generaties zich verenigen, zijn ze samen op weg om grote dingen te bereiken
Lees meer over het Workforce United onderzoek en bekijk de infographic.
The post Vier verschillende generaties op het werk appeared first on Werktrends.